کاهش وزن هوشمندانه برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2

کاهش وزن حتی بدون ابتلا به دیابت به اندازه ی کافی سخت است اما شما می توانید  با انجام 5 مرحله ی زیر آنرا آسان کنید. این اهداف که با علامت اختصاری S.M.A.R.Tمعرفی می شوند، نقشه ی راهی برای انجام کارهایی است که در کاهش وزن به شما کمک می کنند . این حروف به ترتیب عبارتند از: Specific، Measurable،Attainable،Relevantو Time-boundکه بطور خلاصه آنرا SMARTمی نامیم و ما به آن کاهش وزن هوشمندانه اطلاق می کنیم.

در این مقاله به شما یاد می دهیم چگونه اهداف SMARTرا برای خود تعیین کنید.

اگر میزان مصرف کربوهیدراتها از یک وعده به وعده ی دیگر در غذای شما متفاوت باشد برای مثال 2 گرم در یک وعده  و 70 گرم در وعده ی بعدی می تواند سبب ایجاد گرسنگی شما شود. گرسنگی سبب افزایش تمایل شما به خوردن غذا و کند شدن سرعت کاهش وزن می گردد.

برای کمک به مدیریت دیابت شما نیاز دارید مقدار کربوهیدرات مصرفی خود را بطور مساوی در طول روز تقسیم کنید. برای مثال شما باید هر روز صبحانه ای با مقدار 45 گرم کربوهیدرات به مدت 2 هفته میل کنید.

بنابراین برای Specificیا هدف اختصاصی : صبحانه را هدف قرار می دهیم.

·        برای Measurable(اندازه): 45 گرم کربوهیدرات در هر وعده ی صبحانه باید میل کنید.

·        برای Attainable  یا دردسترس بودن : خوردن 45 گرم کربوهیدرات در صبحانه قابل انجام است در اینجا چند انتخاب را به شما معرفی می کنیم:

                             - یک فنجان oatmeal(23 گرم)، نصف یک عدد موز متوسط (13 گرم)، یک عدد تخم مرغ آبپز سفت همراه با یک فنجان قهوه ی  سیاه.

                             - عدد تخم مرغ هم زده، یک نان پیتای گندمی کوچک (15 گرم)، یک عدد پرتقال (18 گرم)، یک فنجان شیر1درصد چربی (14 گرم)

                            - برش نان جو خشک (24 گرم) همراه با نصف فنجان پنیر کاتیج بدون چربی (5 گرم) با یک فنجان تمشک (15 گرم).

·        برای Relevant(مناسب یا مطابق): برای رسیدن به 45 گرم کربوهیدرات در صبحانه شما باید برنامه ی صبحانه ی خود را به پروتئین ، چربی و کربوهیدرات اختصاص دهید و نسبت آنها را با هم حفظ کنید. برای مثال خوردن یک نان تست با یک عدد تخم مرغ تناسب خوبی از این مواد است و نسبت به خوردن دو قطعه  نان تست و یک قاشق چایخوری مربا شما را به مدت طولانی تری سیر نگه می دارد و در وعده ی بعدی نیاز شما به خوردن را کم تر می کند.

·        برای Time-bound: برای رژیم خودتان یک مدت زمانی برای مثال 2 هفته تعیین کنید در انتهای این زمان مجدداً تصمیم بگیرید اهداف جدیدی را برای خود تعیین نمایید.

تعیین اهداف S.M.A.R.Tبه شما کمک می کند در پروژه های بزرگتر موفق شوید برای مثال درکاهش وزن یا مدیریت قندخون و همچنین از خستگی و دلزدگی شما در ادامه ی رژیم جلوگیری  می کند. دراین روش قدم های شما به سمت موفقیت به دقت تعیین شده است. نتیجه ی نهایی در این روش تبدیل اهداف کوتاه مدت به عادات سلامت بلند مدت در زندگی است به این ترتیب موفقیت شما تضمین می شود.

منبع: www.webmd.com

مترجم: ماندانا فرخی نیا